Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). zamknij

Sztuka jako wartość wobec kryzysu kultury europejskiej

15,75 zł
Brutto
Ilość

Niniejsza praca poświęcona jest eseistycznym tekstom współczesnych polskich pisarzy, które poruszają zagadnienia malarstwa, rzeźby i architektury, a więc mieszczące się w pojęciu sztuki piękne.
Pragnąc zająć się powojenną eseistyką dotyczącą sztuki, stanęłam przed ogromnym problemem. Prac było bardzo dużo i aby wyodrębnić z nich podzbiór możliwy do ujęcia w ramach jednej pracy, musiałam przyjąć pewne kryteria doboru. Przede wszystkim nie interesowały mnie (jako materiał do badań) teksty profesjonalistów ani też spełniające wymogi manifestów artystycznych, dlatego od razu je wykluczyłam. Pomimo przyjęcia tych kryteriów i tak pozostał ogrom różnej wartości prac eseistycznych, więc musiałam z konieczności dokonać dalszej, dość subiektywnej weryfikacji. Sądzę, że wybrani autorzy esejów, stanowiących materiał badawczy mojej pracy, to nie tylko najbardziej znani, ale i po prostu najwybitniejsi z polskich eseistów powojennych, poruszających interesujące mnie zagadnienia. Piszę o tym nieprzypadkowo, bowiem pojęcie formy w przypadku eseju ma charakter wartościujący: o ile słabe opowiadanie czy wiersz nie przestają być nadal charakterystyczne dla swego gatunku, o tyle źle napisany esej nie odzwierciedla już cech gatunkowych . Dlatego kryterium bycia bardzo dobrym pisarzem w odniesieniu do autora esejów, choć wielce subiektywne, nie jest jednakże bezzasadne. Skupiam się zatem na poglądach wybranej trójki pisarzy: Zbigniewa Herberta, Aleksandry Olędzkiej-Frybesowej i Józefa Czapskiego. Po pierwsze, uważam ich dorobek za najcenniejszy, a skłania mnie do tego kilka względów. Oprócz tych dość subiektywnych i trudnych do zweryfikowania (doskonałość warsztatu pisarskiego, fakt, że ich teksty czyta się z dużym zainteresowaniem), istnieje także inny, bardziej konkretny powód: wybrani przeze mnie twórcy napisali najwięcej tekstów o interesującej mnie problematyce. Świadczy to, moim zdaniem, o ich głębszym niż u pozostałych zainteresowaniu sztukami pięknymi. Po drugie: zarysowane poniżej tendencje (odżegnywanie się zarówno od skrajnego indywidualizmu, jak i od racjonalistycznych systemów, które A.S. Kowalczyk nazywa wolnością od autorytetów) są w wybranych przeze mnie książkach możliwe do uchwycenia. Po trzecie wreszcie prace wymienionej trójki, w moim przekonaniu, nadają się do filozoficznej analizy. Wynika to z pewnej „naukowej” konkretności i rzetelności tych esejów.

(Fragment Wstępu)

 

Spis treści

Wstęp         5

Rozdział I. Obroniona klasyczność. Zbigniew Herbert         16
1.1. Barbarzyńca        18
1.2. Mit Winckelmanna         23
1.3. Porządek martwy a sztuka         25
1.4. Konkret         35
1.5. Dzieło sztuki w aspekcie ontologicznym         40
1.6. Klasycyzm i romantyzm. Estetyka dzieła sztuki         42
1.7. Poznawanie i etyka         56

Rozdział II. Raj utracony i utopia Ładu Wiecznego. Aleksandra Olędzka-Frybesowa         62
2.1. Filozofia alternatywna         64
2.2. Ruch i stagnacja. Zasada labiryntowa         78
2.3. Wieczny Ład         86
2.4. Pokora         93
2.5. Koncepcja sztuki         106

Rozdział III. ...racja na naturze. Józef Czapski         113
3.1. Droga Mikołaja         116
3.2. Scalanie podmiotowości         122
3.3. Pełnia malarska – wolność artysty         131
3.4. Sztuka martwa         143
3.5. Picasso i etyka dzieła sztuki         150

Zakończenie         154
Bibliografia         162
Indeks nazwisk         169

Opis

Tytuł
Sztuka jako wartość wobec kryzysu kultury europejskiej
Autor
Bogna Choińska
Rok wydania
2009
Liczba stron
174
Format
A5
Okładka
miękka
ISBN
978-83-7467-009-8